Laatste stage weken en vakantie in BALI!! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Suzan Balkom - WaarBenJij.nu Laatste stage weken en vakantie in BALI!! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Suzan Balkom - WaarBenJij.nu

Laatste stage weken en vakantie in BALI!!

Blijf op de hoogte en volg Suzan

17 Mei 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Selemat siangggg,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst, de twee weken voor de meivakantie waren namelijk twee drukke weken! Jaa... soms hebben we het hier ook wel eens druk. En daarna stonden Papa Mama Sandra en Miranda op de stoep!!

Ik zal jullie als eerst vertellen over het schoolreisje met grade 1. Het is totaal anders dan in Nederland.. We gingen met de bus naar een dorpje vlakbij, daar begonnen ze eerst anderhalf uur met traditionele spelletjes spelen, wat allemaal in het Indonesisch ging, waardoor Anouk en ik er niet veel van snapten. We hebben de spelletjes uiteraard wel meegedaan, maar stonden soms verbaasd te kijken, omdat we niet wisten wat de bedoeling was. Na anderhalf uur spelletjes gespeeld te hebben gingen we knutselen. We hebben een eigen muziek instrument gemaakt van bamboe, papier en rijst wat gebruikt werd als lijm. Ik stond er van versteld hoe goed de rijst bleef plakken zeg! Hierna kregen we allemaal een lunch boxje met rijst en kip, erg grappig om zo samen met de kinderen te lunchen. Hierna ging de bus alweer terug naar school.
Verder hebben we de laatste stage weken een aantal keren alleen voor de klas gestaan, omdat de leerkrachten andere dingen te doen hadden. Het kan hier allemaal! Het alleen voor de klas staan ging trouwens erg goed, misschien nog wel beter dan wanneer de leerkrachten er wel bij zijn. De kinderen moeten hierdoor alles aan ons vragen en proberen dat in het Engels te doen. Dit zorgde ook voor veel rust, omdat er anders 3 of soms zelfs 4 leerkrachten in de klas stonden. Ook is het voor ons ook wat vrijer om op onze eigen manier les te geven. Een leuke ervaring!

We hebben in de laatste weken van onze stage ook een feestdag meegemaakt, namelijk 'Kartini day'. Kartini is een vrouw die voor de rechten van de vrouw heeft gevochten. Op deze dag draagt iedereen traditionele kleding genaamd 'Kebaya'. Hier zijn wij dus ook naar opzoek gegaan wat nog niet zo makkelijk was! In Indonesië is het gemiddelde postuur namelijk iets anders dan bij ons. Ze zijn hier een stuk kleiner en hebben smallere schouders. Uiteindelijk hebben we toch iets moois gevonden. Om 5 uur 's ochtends zaten wij in de make-up en werd ons haar gedaan, werden we in onze kleding gehesen en konden we naar de feestdag op stage. Ik moet zegen dat die kleding en die dikke laag make-up niet echt mijn ding is, ik was ook weer heel blij dat ik er 's middags weer van verlost was. Alle kinderen en leerkrachten hadden mooie kleding aan en de meiden waren allemaal opgemaakt, sommige kinderen herkende ik zelfs niet. Deze dag waren er verschillende activiteiten door de hele school te doen en sloten wij aan bij een van die activiteiten. De ochtend begon met een officiële ceremonie.

En toen... brak ons laatste stage dag alweer aan! Ik ga de kindjes toch wel missen hoor! Onze laatste stage dag was ook een feestdag. Deze dag werd de verjaardag van de school gevierd. Wij hadden met een groep leerlingen twee liedjes ingestudeerd die we aan de zaal mochten laten zien die dag. Deze dag werd verwacht dat we Batik zouden dragen, dus dat hadden we natuurlijk geshopt. Batik is de traditionele kleding van Java. Het optreden met de kinderen was erg leuk en geslaagd!
'S avonds stond de vliegreis samen met Anouk naar Bali gepland. We zijn 2 dagen in Kuta geweest, voordat onze families arriveerden! Hier zijn we op stap geweest en hebben we heerlijk aan het strand gelegen, waar we ook gesurft hebben. Het was moeilijker dan ik dacht, maar wel super leuk! Ga het zeker nog eens doen, zodat ik als ik weer naar huis ga kan surfen.

Na ons avontuur was het eindelijk zover... Papa, Mama, Sandra en Miranda kwamen om 19.15 aan op Denpasar!! Ik ben naar het vliegveld gegaan om ze op te wachten. De eerste nacht verbleven we in Sanur, waar we eigenlijk alleen gegeten en geslapen hebben. De volgende dag om 8.30 stond onze gids klaar om ons alle mooie dingen in Bali te laten zien. We zijn begonnen met een Balinese dansvoorstelling en zijn naar de Budha to budha fabriek geweest. Hier heb ik een mooie armband uitgekozen die ik (vervroegd) als verjaardagscadeautje heb gekregen van papa en mama. Verder die dag nog de Bratan tempel en een waterval gezien. Onderweg hadden we nog aapjes in het wild gezien! Doorgereden naar Lovina waar we ook één nacht hebben geslapen.
De volgende dag hebben we de Mayong watervallen gezien en zijn we doorgereden naar Munduk voor een soft trekking door de jungle. Aan het einde van de trip moesten we met kano's over het meer, wat een hele ervaring was. Weer aangekomen bij onze gids zijn we door gereden naar de UNESCO rijstvelden, die zijn echt prachtig! De dag afgesloten bij een kruidentuintje waar we verschillende koffie en thee mochten proeven.
We hebben geslapen in Ubud.
Ook de volgende dag hadden we weer een gids die ons van alles heeft laten zien. Zo zijn we naar Monkey Forest geweest, dat is een apenpark waar alle aapjes los lopen. Het is wel een beetje te vergelijken met apenheul alleen zijn de aapjes hier wat brutaler. Zo moet je echt geen waardevolle spullen mee naar binnen nemen. Ik had één zilver armbandje aan en er sprong een aap op m'n arm en wilde het armbandje eraf bijten. Ook hadden ze papa's bril bijna te pakken. Gelukkig liep er genoeg security rond om de aapjes weg te jagen. In de middag hebben we nog de Tegalang rijstvelden, Dinas paniwisata (watertempel) en de olifanten tempel gezien. In Bali zijn heel veel tempels te vinden, omdat het grootste deel Hindoeïstisch is. Er zitten hele mooie tempels bij, maar na een aantal tempels gezien te hebben is het ook wel weer genoeg geweest!
We hebben deze avond in Hotel Sativa in Sanur geslapen. De volgende dag werden we wakker en zagen we beestjes in bed kruipen.. Het bleek een bedwants te zijn. Die worden overgedragen door reizigers. Het zijn kleine beestjes die zich in het matras verstoppen. 's nachts komen ze eruit en bijten ze. Helaas was ik de pineut en zat ik in de loop van de dag helemaal vol met bulten die enorm jeukten. Gelukkig zijn ze nu weer helemaal weggetrokken. We zijn ook gelijk naar een andere kamer verhuisd natuurlijk!
De volgende dag zijn we naar een rechtbank, de Besakih tempel (moeder tempel) en een traditioneel dorp geweest. Het was erg leuk om te zien hoe de mensen hier leven. 's Avonds hebben we nog een traditionele dans gezien, de 'Kecak dans'. Toen we 's avonds weer terug in ons hotel kwamen waren Ine, Loes en Maaike ook gearriveerd. Super leuk om ook hun weer te zien!! Die avond hebben we met z'n allen gegeten en de volgende dag hebben we een heerlijk dagje aan het zwembad en strand gehad waar we lekker bij hebben kunnen kletsen!
Vrijdag moesten we er vroeg uit, omdat we die dag naar Gili Trawangan vertrokken. We hebben nog gezellig met z'n allen ontbeten, voordat ik weer afscheid van Ine, Loes en Maaike moest nemen. Op naar de volgende bestemming 'Gili Trawangan', waar we met de boot heen gingen. De boottocht was 1.5 uur en eenmaal aangekomen moesten we nog opzoek naar een hotel. Gelukkig een goed hotel gevonden 'Vamana' een aanrader voor iedereen die naar Gili Trawangan gaat! Hier verbleven we twee dagen en hebben we onder andere gesnorkeld, het eiland rond gefietst en genoten van het paradijsje! Tijdens het snorkelen hebben we zelfs twee schildpadden gezien!
En pure toeval kwamen we er achter dat ook Dianthe op Gili Trawagan was, dus zijn we daar natuurlijk even wat mee gaan drinken!
Laatste dagje op Gili Trawangan was moederdag, Mama verrast met een speciaal ontbijtje 'Pancake met chocolade ijs' en nog even op het strand gelegen. Om 12.00 vertrok de boot weer terug naar Bali, waar we nog 1 dagje in Kuta zijn geweest.
De dag erop werden we vroeg opgehaald om naar de Bromo vulkaan te gaan. Dit ligt op de weg van Bali naar Yogyakarta. Het was een lange trip. De heenweg hebben we 12 uur in de auto gezeten, kwamen we 's avonds aan bij Hotel Bromo Permai, daar hebben we gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan om vervolgens die nacht om 3 uur 's nachts op te staan om de zonsopgang bij de Bromo vulkaan te zien. Dit was erg vroeg, maar wel mooi! We gingen met de jeep naar boven en na de zonsopgang gingen we naar een ander deel waar we een hele berg op moesten. Hiervoor stonden de paardjes al klaar en zijn we dus op een paard naar boven gegaan, dat was nog een heel avontuur. Wij wisten niet hoe goed we ons vast moesten houden, maar Keesje wist wel met z'n paardje om te gaan en galoppeerden ons zo voorbij. Boven uiteraard weer een prachtig uitzicht. Daarna terug naar het hotel om te ontbijten en onze reis naar Yogyakarta voort te zetten. Dit was ook nog een 10 uur rijden.
Aangekomen in hotel Plaza in Yogyakarta zijn we vroeg naar bed gegaan en de volgende dag weer vroeg op gestaan om Yogyakarta te verkennen. In Yogyakarta heb ik mijn dingetjes laten zien zoals m'n kamertje, de UNY en de bekende plaatjes waar wij vaak te vinden zijn. Ook zijn we naar de Prambanan en Borobudur geweest. Mama heeft d'r eigen goed vermaakt door met iedereen op de foto te gaan haha! Er lopen daar heel veel mensen rond die maar al te graag met je op de foto willen omdat je blank bent, Mama heeft de dag van haar leven gehad.
Papa, Sandra en Miranda hebben natuurlijk ook nog even een ritje achterop de scooter gemaakt. Het was heel leuk om ze te laten zien hoe ik hier leef, maar dat maakte het ook allemaal een stuk moeilijker toen ze weer moesten gaan. Zaterdag rond 12 uur gingen ze richting het vliegveld en was het helaas weer tijd om afscheid te nemen. We hebben een super leuke vakantie in Indonesië gehad!!

Nu weer terug in m'n eigen kamertje, wat lang niet zo leuk was als voorheen..Het is nu maar saai en stil. De komende week hebben we alleen maar vrijdag les en de rest van de weken hebben we op donderdag en vrijdag les, dat betekent dus dat we nog vele lange weekenden voor de boeg hebben, waardoor we nog veel kunnen plannen. Zo gaan Anouk en ik vanavond voor een paar dagen naar Karimunjawa en vliegen we vrijdag avond naar Bali met de rest om mijn verjaardag te vieren!!

Nou... dit was een lang reisverslag, maar hopelijk heb ik jullie weer een beetje op de hoogte gesteld.

Tot snel!!

Liefs Suzan

• 18 Mei 2015 - 06:09

Carien:

Super mooi geschreven Suus! Leest Lekker makkelijk weg, voor je het weet is het al einde verhaal. Onvergetelijke reis hebben jullie gehad! Veel gezien, zoals het hoort daar!
    Als je straks thuis bent ga je het nog missen!! Hou je taai en geniet vooral van alles wat je nog gaat doen! En geef een dikke kus aan Thicka van mij! Xxx

• 18 Mei 2015 - 10:53

Paula :

Hoi Suzan,

Was weer genieten.
    Leuk reisverslag had al iets van Sandra gehoord, maar nu is het allemaal duidelijk.
    Heb nu ook foto's gezien, kan me nu nog meer inleven in jouw verhalen.
    Zal inderdaad stil zijn nu , maar je zult zien het zo weer voorbij en zit je weer in het
    het nu koude Nederland.
    Dus GENIETEN.

Groetjes Paula

• 20 Mei 2015 - 08:48

Jeanne :

Hoi Suzan
    Weer een mooi reisverslag. Je hebt weer veel beleeft en gezien en het maakt het nog leuker samen met je familie. Alvast een fijne verjaardag , geniet ervan.

Groetjes Jeanne xxx